Skip to content

JOS ET OLE OSA RATKAISUA OLET OSA ONGELMAA

h.jpg

Sanontaa ”ei se hullu ole joka pyytää, vaan se joka maksaa” voi hyvin soveltaa myös vaaleihin.Vaalikirjoittelu on itsensä ja oman ideologian tuotteistamista ja verrattavissa kaupalliseen mainontaan. Mainonnnan perinmäinen tarkoitus on luoda tarpeita ja saada ihmiset hankkimaan asioita ja tavaroita, joita ei aina oikeasti tarvitse – tai ainakin ilman niitä selviää mainiosti. Mainonta vetoaa taitavasti kuluttajien tunteisiin.  Myös ehdokkaat etsivät kirjoituksissaan ja puheissaan asioita, joilla vedotaan äänestäjien tunteisiin.

Teemana ovat usein lapset, nuoret ja vanhukset – turvallisuus, koulutus, terveys ja hoiva.Lisäksi luvataan asioita, jotka eivät kuulu edes kaupunginvaltuutetun päätäntä- ja toimivaltaan.Luvataan pysäyttää lähijunat monta kertaa tunnissa kaikilla pää- ja oikoradan asemilla, vaikka kaupunginvaltuutetulla ei ole osaa eikä arpaa Valtion ratahallintokeskuksen tekemiin päätöksiin.

Kunnallinen päätöksenteko on käytännössä suurten lukujen matematiikkaa, eikä yksittäisellä valtuutetulla ole paljoakaan painoarvoa. Mitä pienempi ryhmä, sitä pienemmät mahdollisuudet saada asiansa agendalle.Vallassa ovat ne ryhmät, joilla on eniten valtuutettuja.

 

 

Published inharjoitussivuja